Lagos – Lissabon
Det har bølget lidt frem og tilbage. Skal vi sejle båden videre i efterårsferien eller ej. Det blev til at sejle, heldigvis. For det har været en super tur fra Lagos – det lykkedes at komme derfra denne gang, og vi er nu ved værftet i Seixal, syd for Lissabon, båden kommer op om lidt, hvorefter turen går hjem. I aftes tog vi sejl mm. af for at gøre båden klar til at stå vinteren over.
Forløbet med værftet i Lagos har været lidt specielt. “De er dygtige, men svære at få til at gøre arbejdet…”. Sådan sagde en englænder, der også havde sin båd på værftet i Lagos, da vi snakkede med ham i sommers. Sidstnævnte problem har vi ikke haft. Tværtimod. “Jeg vil godt bede om en pris på at få svejset rattet”. Når jeg så rykkede for prisen et par uger efter fik jeg at vide det er lavet… Så blev det meget svært at have kontrol med hvad den endelige pris blev, og også medvirkende til at vi har flyttet båden. Og ja, det blev dyrt. I sommers valgte vi at lade værftet gøre det hele, mest fordi at det var hvad der var til at overskue, og fordi det er forholdsvist dyrt at flyve til Lissabon set i forhold til hvad vi kunne slippe med da båden var i Torrevieja, og dermed ville det hurtigt blive dyrt uanset hvad. Heldigvis ser det godt ud det de har lavet. Der er renset dieseltank, sat inspektionsluge i tanken, repareret injektionspumpe, sat et forfilter på med vandudskiller, og svejset rat.
Det er endt med kun at være June og mig, der har sejlet båden, dvs. en kombineret kæreste- og sejlertur – perfekt. Vejrudsigten lovede nærmest vindstille, så det var medvirkende til vi tænkte vi sagtens kunne håndtere det 2, selv om vi havde tænkt os at sejle igennem i et stræk, evt. med stop i Sines godt halvvejs. Det holdt fint stik. Prognosen med vindstille holdt, så det blev en del motorsejlads, men også noget af det bedste sejlads for sejl som vi har haft på noget tidspunkt med båden.
Her er gengivelse af logbogen, tilsat lidt af de oplevelser vi fik undervejs med delfiner, rokker og en meget blid grundstødning.
Lagos – Lissabon, Tirsdag 18. oktober 2016
Distance
Vejr
Vind
Bølger
130 sømil
Skyfrit, godt 20 grader
mellem 1 og 7 m/s
1 – 2 m
7:45. Afgang fra Lagos for motor.
12:00 Smuk morgen, lidt overskyet, efter et par timer var der vind nok til at sætte sejl, der er rugbrød i ovnen, der fiskes (stadig uden held). En kystvagt sejlede mod os længe, og vi tænkte, at så kunne vi godt finde alle papirerne frem, for der var ikke rigtig andre de skulle ud og tjekke. Men et par hundrede meter fra os drejer de af og fortsætter ned langs kysten.
Vi er lige nu ved at runde Portugals sydligste spids og siger dermed farvel til kurs 240, som vi har sejlet det meste af tiden siden vi tog afsted fra Torrevieja.
Der holdes skarpt udkig efter hammerhajer som skulle holde til her i området – vi har heldigvis se et par delfiner og det bliver vi altid i ekstra godt humør af.
18:00 Atlanterhavet viser sig fra sin gavmilde side, i følge vejrudsigterne skulle vi ikke have haft vind at sejle i, men det har vi haft og det har betydet ca 4 timers motorsejlads ud af nu 10 timer i alt. Og når vi har sejlet for sejl har det været perfekt sejlads. Vi har ikke set flere delfiner, til gengæld har vi set 3 rokker, der pludselig hoppede op af vandet 50 m væk.
Om et par timer er det mørkt. Det vil det være i 12 timer og vi forventer meget lidt vind, og derfor motorsejlads. Forberedelsen til natten står på varmt tøj, proviant, sikkerhedsudstyr let tilgængeligt, og en nødlanterne sat i masten da motorlanternen ikke virker. Der regnes på ankomsttidspunkt til Lissabon, da der helst skal være medstrøm, dvs. vi skal ramme Lissabon mellem efter lavvande, men før højvande.
07:00 Smuk solnedgang og lang nat på Atlanten, store lange bølger og ingen vind, men den manglende vind blev der kompenseret for i store mængder delfiner, der var henne og svømme lidt med os. Fra kl 21-06 så vi delfiner mindst en gang i timen. Fra kl 3.30-4.30 havde vi nærmest delfiner omkring os konstant. Vi valgte at gå direkte til Lissabon og ikke via Sines, da vi ville have skullet anløbe i mørke. Der er blevet regnet (gættet) på dieselforbruget, og med reservedunken på 20 liter skulle det være fint.
09:00 Vi er kommet tidligt op til indsejlingen til Lissabon, dvs. strømmen er ret kraftig imod os. Derfor er vi gået ind i havnen Oeiras før Lissabon, også fordi vi skal have tanket. Det viste sig at tanken næsten var tom, så det var lidt tættere på end forventet – det ville have været skidt at løbe tør ved anløbning af Oeiras i stærk strøm, men det vil vi ikke tænke mere på – nu kender vi jo dieselforbruget meget bedre til næste gang…
Mens vi ligger ved broen står der pludselig en dansker og taler til os. Han er med sin familie på vej syd på for at tage den store tur over Atlanten til Caribien. Det var hyggeligt at snakke med ham. Har du lyst til at følge en familie, der tog en hurtig beslutning om at sejle til Caribien og måske resten af vejen rundt også, skal du tage at kigge ind på deres meget interessante blog, therosentofts.dk
13:00 Sejler afsted for motor og medstrøm ind til Doca de Alcantaras ved Lissabon, hvor vi vil overnatte. Ved indsejlingen til havnen bliver vi taget imod af skoleskibet Danmark med hujende besætning da de ser et dansk flag. Det var hyggeligt.
Lissabon – Seixal, Torsdag 20. oktober 2016
Distance
Vejr
Vind
Bølger
6 sømil
Skyfrit, godt 20 grader
mellem 1 og 5 m/s
0 m
15:00. Afgang mod Seixal. Vi har aftalt med værftet at vi skal være fremme kl. 16, da tidevandet er højest på dette tidspunkt, og det er nødvendigt. Vi følger afmærkningen ad de gravede kanaler i zig zag, og når ned til værftet lidt i 16. Vi lister ind mod broen, men går i stå, og det hjælper ikke at give gas. Jeg når at tænke den er gal med skruen, men vi er blot lidt tidlig på den og har sat os fast i mudderet. Vi bakker ud igen, og lægger os ved en pram og venter 1 times tid. Så kan vi komme ind til broen. Her skal vi ligge i nat, og så vil båden komme op i morgen formiddag. Ejeren forsikrer os, at de har gravet godt ud ved broen, så vi ikke står på bunden når vandet falder igen.