Skal båden hjem, eller skal den blive i Middelhavet?
Med arbejdet på båden godt i gang er her en update på noget vi har været meget i tvivl om. Skal båden overhovedet sejles hjem? Mulighederne har været mange.
Når nu båden ligger i det varme Middelhav med alle mulige spændende steder at sejle hen, og oftest gode muligheder for billigt at kunne flyve ned til båden, hvorfor så sejle den hjem til en kortere sejlsæson, dårligere vejr og gråt vand frem for azurblåt vand med farverige fisk, delfiner mm.?
På den anden side er der rigtig meget arbejde på båden, og det er svært at få nok tid, når der kun er ferier, og mange ture ned til båden koster alligevel en del i flybiletter. Men hvordan får vi den hjem. Drømmescenariet er egentlig at sejle den hjem via de europæiske kanaler, men båden stikker 1,9 meter dybt, og det ser ud til vi helst ikke må stikke dybere end 1,6 m for at være sikre på at kunne komme igennem.
En anden mulighed er at sætte båden på en lastbil, men prisforespørgsler siger minimum 60.000 kr., selv om vi måske vil kunne finde en transport der ellers skulle køre tom hjem, og dermed få det billigere.
Og så er der den 3. mulighed, at sejle hele vejen rundt om Spanien, over Biscayen, gennem den engelske kanal og hjem gennem Kielerkanalen. En lang tur, der lugter rigtig meget af langturssejlads, som vi jo netop gerne vil. Men er båden klar til det med alt det vi fandt på den i forbindelse med Survey’en, specielt ude i Atlanterhavet over Biscayen? Og kan vi nå at lære båden godt nok at kende inden? Hvad kræver det af ekstra uddannelse, osv. osv.
Vi ved jo godt hvor eventyret ligger – at sejle den lange tur hjem. Ovenpå nogle hårde år har vi med købet af Carpe Diem grebet en mulighed for at forfølge drømme og eventyr – hvorfor så ikke gøre det ordentligt? Det vil måske tage et par år at sejle hjem, men alle er opsatte på at det er dét ferierne skal gå med.
Carpe Diem – det bliver eventyret og den lange sejltur hjem.