Fremdrift

Fremdrift

7. april 2020 Slået fra Af Søren

Lige nu er Danmark og meget af verden lukket ned i en grad, der ikke er set siden 2. verdenskrig. Grunden er Covid-19. Vi kender sejlere, der ikke nåede ud til deres båd et sted i verden inden ikke-nødvendige rejser blev stoppet. Andre sejlere ankommer til fjerne øer, og må kun forlade båden 1 person af gangen et par gange om ugen for at handle ind – ikke engang badning fra båden er tilladt, og helst ser man, at de efterlader båden og flyver hjem til Danmark. Lidt paradoksalt, for tit har de sejlet i 2 til 4 uger for at nå frem, og så har de jo været i den mest effektive form for karantæne man kan forestille sig.

Med en sådan verdenssituation er det måske lidt mærkeligt at skrive et blog-indlæg omhandlende fremdrift. Ud over, at vi, som det ser ud lige nu, stadig styrer mod afgang 4. juli, og dermed skal holde fremdrift i klargøring af båden, så har de sidste par måneder handlet meget om den del, der sikrer bådens fremdrift gennem vandet – selvsagt helt nødvendigt for at komme fra A til B. Og der er 2 muligheder: Sejlene, som er den primære fremdrift af båden, og motoren, som er helt uundværlig i mange situationer.

Begge har i den grad krævet en kærlig hånd. Nej ok, de er faktisk blevet kasseret og udskiftet med nye. Sejlene kendte vi standen af fra start, men rejsen fra Spanien til Danmark har nok vist, at også motoren bedst kunne betale sig at skifte helt ud.

Nye sejl

Allerede i sommers bestilte vi nye sejl, da Elvstrøm havde et godt tilbud. De blev færdige i efteråret, men da båden var på værft, og vores opbevaringsplads var, og er, meget sparsom, var Elvstrøm så flinke at opbevare sejlene på deres lager indtil nu. Genuaen er nu på. Storsejlet kræver lige en tur godt 8 meter op i masten for at sætte blokke fast til en Lazy-jack, der gør det meget nemmere at lade storsejlet falde ned på bommen uden at det ligger spredt ud over dækket på båden. Når det er gjort er det på tide at komme ud på vandet og få en rigtig sejltur igen, det er alt for længe siden sidst.

Fakta om Sejl
Elvstrøm sejl.
Storsejl Dacron
Genua 140% Hydranet radial. UV filter når rullet.
Ekstra 3. reb i storsejl, der sidder forholdsvist dybt, så vi kan skifte ned til et meget lille storsejl.
Zip pack og lazy-jacks
Ny Genua
Den nye Genua er hejst

Ny motor

2 gange på rejsen fra Spanien til Danmark har vi måttet sejle for sejl ind i en fremmed havn, vi har drevet rundt på Biscayen i vindstille, og vi har måttet tørre mere og mere olie op fra bunden af båden. Jeg stoler ganske enkelt ikke nok på den motor vi købte med båden, til at ville ligge dybt afhængig af den i en snæver rev-passage i bølger og strøm, og hvor et motorstop kan sende os direkte op på revet. Det kan aldrig garanteres ikke sker, men hvis ikke jeg skal have ondt i maven flere dage inden vi skal sejle udfordrende steder, så skal jeg kunne stole på motoren – kald mig bare en kylling. Så midt i februar var vi en tur på land og få skiftet motoren til en ny. Og med det også alt rundt omkring motoren så slanger, kabler mm. er helt friske. Og tænk sig – vi kan nu tale helt almindeligt i kahytten selv om motoren går, også hjulpet godt på vej af en bedre isolering af motorrummet.

Fakta om motor
Solé Diesel Mini-44, 42 HK
Ny aksel, og skift til trebladet foldeprobel (monteres til sommer).
Ny blackjack og stævnrørsleje
Søvandfilter tilgængelig fra Cockpit
Alle slanger og kabler er skiftet – også til lænsepumper og afløb fra cockpit.

Regel 1: Fald ikke overbord

Andre vigtige ting er også sket som en del af fremdriften frem mod at blive klar til afgang. Der er installeret helt nyt gasanlæg, og vigtigheden af at det virker og holder tæt giver sig selv. En lille ting, som dog er ret væsentlig sikkerhedsmæssigt, er søgelænderet, der er skiftet til nyt. Vigtigste regel ombord er at vi ikke må falde i vandet, og her har søgelænderet en vigtig funktion, og vi skal kunne stole på det holder os hvis vi falder.

Kønt bliver det jo aldrig…

Og endelig en ting vi allerede er meget glade for, om end jeg skal vende mig til det. En sprayhood. Jeg har aldrig været tilhænger af dem – men det skyldes min tid som kapsejler, hvor de bare var i vejen, og læ overhovedet ikke var en relevant faktor. Det er det helt klart på langtur. Uanset hvad, så synes jeg ikke en sprayhood klæder en båd, men jeg vil heller ikke være den foruden, og nyder allerede den beskyttelse mod vind og regn, som den giver hen over indgangen i båden. Vi ser helt frem til at sidde og gemme os under den i nattevagterne på de lange stræk.

Og mere er i gang, men det må vi fortælle om senere.