Alcaidesa (Gibraltar) – Lagos (Portugal)

Alcaidesa (Gibraltar) – Lagos (Portugal)

29. juli 2016 Slået fra Af Søren

Vi skulle lige nu have været i Lissabon, men er stadig i Lagos. I går, kort efter afgang fra Lagos går motoren i stå og vi får ikke gang i den igen. Læs hvordan vi så kom tilbage i havn fra logbogen nedenfor.

Alcaidesa - Lagos

Alcaidesa – Lagos

Vores motor har besluttet sig for et wellness ophold med make-over her i Lagos, så det får den de næste uger, Lissabon må vente med at få besøg af Carpe Diem og nøjes med besætningen. Vi har booket flybiletter fra Lissabon i morgen lørdag, og skal med ekspresbus i nat.

I formiddags blev vi trukket over til en lift og var med mens vi blev løftet, hvilket udfordrede op til flere gange højdeskræk. Det ligner dog et super værft med alle faciliteter til vi senere kan komme ned og gøre lidt på båden så vi kan komme videre. Nå ja, og så er det billigere end at have den liggende i en marina…

Med båden sikkert på land når vi både oprydning, pakning og at være turister, men vi har også helt til 01:30 i nat hvor turen går i bus til Lissabon og videre hjem.

Her er gengivelse af logbogen, tilsat lidt af de oplevelser vi fik undervejs.

Alcaidesa (Gibraltar) – Barbate, Søndag 23. juli 2016

Distance
Vejr
Vind
Bølger

35 sømil
Diset og skyet, senere skyfrit
7 m/s, stigende til 16 m/s
under 1 m

8:30. Så er vi sejlet ud fra Gibraltar. Der er 4 sømil til Strædet. Vi sejler 4-5 knob agten for tværs, bagbord halse. Solen bryder så småt frem bag Gibraltarklippen og vi zigzagger mellem containerskibe mm.

11:00. Det blæser ret meget, men med vinden ind for agten og medstrøm går det stærkt. Planen holdt. Vi har lige rundet Spaniens sydligste punkt, Tarifa. Indtil nu har sejladsen først os længere sydpå, men fra nu af vil sejladsen føre os længere nordpå indtil vi er hjemme.

15:00 Så er vi i havn. Vi mødte 2 delfiner få meter før vi sejlede i havn, tidligere er det spring delfiner vi har mødt, disse var større og mørkere.

Pigerne har for første gang på turen badet fra en strand, denne badetur bliver også den sidste dukkert i spansk farvand.

Barbate – Vilamoura, Mandag 24. juli 2016

Distance
Vejr
Vind
Bølger

124 sømil
Skyfrit
16 m/s, falder til 3 m/s ud på aftenen
3 m, faldende til 1 m

11:00. Vi tager afsted på turens længste strækning som vi regner med at bruge godt et døgn på. Depoterne er fyldt, solceller og vindmøllen laver strøm, og der er lavet nattevagts hold – fra 21-09 er man på vagt 2×3 timer. Vi er spændte og glæder os, det er kun Søren og June der har prøvet natsejlads, og det er første gang June skal sejle uden lige at kunne spørge Søren til råds.

15:30. Vi tager så småt afsked med den spanske kyst, når vi ser land næste gang er det Portugal vi ser. Her er masser af vind så vi sejler kun med genua (det forreste sejl) og  den er kun rullet halvt ud. Vi har gode store bølger ind bagfra som skubber os afsted så vi sejler 5-8 knob (afhængigt af vindpust og bølger). Nogen hviler/sover for vi havde en urolig nat pga larm og meget vind i havnen.

23:45. Vinden dør. Vi tager sejl ned og starter motor

03:30 Vi har en stille nat på Atlanten. Nanna og June overtog vagten kl 3, efter godt en time spørger Nanna hvad klokken er og June kigger på sin telefon, der er klokken 3.10??? Vi havde taget godt en halv time hver ved roret??? Det viser sig vi er kommet ind, hvor mobilen har forbindelse, og har justeret klokken til Portugals tidszone.

Nu håber vi at næste vagthold tror på os når vi vækker dem om en time. Vi har tilbagelagt 100 sømil siden kl 11 i går formiddags og der er 25-30 tilbage før vi er i land.

Vi har set den vildeste stjernehimmel, men så stod månen op og ødelagde det, men det var også lidt rart med lidt lys så vi kunne skelne mellem hav og horisont.

09:30. Vi havde en rolig nat på Atlanten med en rig stjernehimmel. Vi så lyset bryde frem og solen stå op, det er SÅ smukt og stort. Ved 9 tiden nærmede vi os havnen, men besluttede os for en morgen dukkert i 23 grader varmt vand.

Resten af dagen slappes der af.

Vilamoura – Lagos, 26. juli 2016

Distance
Vejr
Vind
Bølger

29 sømil
Skyfrit
1 m/s, stigende til 16 m/s i løbet af dagen
0-1 m

11:15. Afgang fra Vilamoura. Første times tid for motor da der ingen vind er. Vinden kommer stille og roligt lige imod os men er perfekt med 7 m/s og roligt hav.

17:00 Kraftig vind. Den sidste halve time har vi fået masser af bølgesprøjt, hvilket pigerne har siddet oppe foran og nydt. Nu blæser det så meget, at vi tager sejlene ned og går for motor.

18.00 I havn. Vi har sejlet ved de smukkeste klipper, og ind langs en kanal til havnen.

Lagos – Lagos, 28. juli 2016

Distance
Vejr
Vind
Bølger

6 sømil
Skyfrit
1 – 5 m/s
0 m

Vejret betyder uendelig meget når man sejler. Det betyder bla at vi har holdt hvile dag i går, og lagt os uden for broen  så vi kan sejle her ved 4 tiden.

4:10 Nanna og Søren smider fortøjningerne mens andre sover, og lister afsted for motor. Der er ingen vind

5:00 Der er kommet vind, så tid til at sætte sejl. Lige før sejlene er sat går motoren ud. Søren sætter sejlene færdigt og prøver at starte motoren igen. Den starter… og går ud efter 10 sekunder. Det gentager sig. Søren tjekker om der er luft i dieseltilførslsen og skifter brændstoffilter. Det er temmelig beskidt, så her ligger en sandsynlig forklaring. Starter motoren, den holder sig igang, men dør efter 30 sekunder. Vi sætter kurs tilbage mod Lagos, mens Søren ringer til Tonny for gode råd. Det står dog hurtigt klart, at vi ikke får gang i motoren igen.

På vej mod havnen planlægges hvordan vi kommer i havn. Vi skal tilbage ind gennem en smal kanal med en del trafik, mulig medstrøm og skal stoppe ved ventepontonen inden vi rammer gangbroen.

9:00. Vi afprøver om gummibåden kan trække båden ind, men det må vi opgive. Søren ringer til marinaen og hører om de kan hente os ind. De henviser dog blot til Marinepolitiet, men det lyder besværligt – der må følge en masse papirarbejde og måske forsikringssag med oveni. Søren vurderer vindforhold og strøm fra tidevand, og konkluderer, at vi godt kan sejle ind for sejl.

10:00 Vi kontakter marinaen og siger, at vi sejler ind for sejl, og at det vil være en god hjælp hvis de har et par mand på pontonen til at hjælpe med at standse båden. Det går stille, roligt og kontrolleret gennem kanalen. Halvvejs gennem kommer en motorbåd ud til os, det er fra værftet. De er blevet kontaktet af marinaen. Der er egentlig ikke brug for dem, men det er nu også rart at have dem ved hånden når nu vi skal have stoppet båden inden broen, og der ikke er plads til at vende rundt. Vi når hen til pontonen og pigerne hopper ind med fortøjninger og lægger alle kræfter i og får stoppet båden. Perfekt landing.

Må i det hele taget sige at her så vi hvilke fantastiske gaster vi havde med, lige fra hjælp og ideer under afprøvning af gummibåd til standsning af båden ved pontonen.

14:00 En medarbejder fra værftet kommer og undersøger motoren. Dommen er en defekt injektionspumpe samt for meget snavs i tanken. Det betyder vi ikke kommer herfra i denne omgang.