Bådrenovering – for alvor
“Vi sejler jo den forkerte vej…”. Tanken har ramt os efterhånden som vi kom længere nordpå i vores færd hjem fra Torrevieja i Spanien til Danmark. Ikke mindst fordi de andre langturssejlere vi har mødt typisk har været på vej sydpå – og det betyder som regel, at de har været i starten af deres store eventyr, om det så var en tur til de Kanariske øer, Middelhavet eller måske ligefrem Caribien og Stillehavet. På den anden side er vi jo også selv i begyndelsen af vores eget store eventyr.
Båd-vedligehold på eksotisk steder
Der var jo en grund til at sejle hjem, og en beslutning (se her) vi stadig synes er rigtig nu hvor vi er kommet hjem. For det var jo ikke bare en båd vi købte, men et projekt.
Som nogle siger: “Langturssejlads er blot båd-vedligehold eksotisk steder”. Det er sådan det har været indtil nu, men det vedligehold vi har kunnet lave med båden langt hjemmefra, og når vi vil lave mest muligt selv, har været af den midlertidige eller lette slags – hvad der nu var nødvendigt for sikkert at kunne sejle de stræk vi skulle.
Så nu er det alvor. Nu skal de mange og store ting laves – og de skal ikke blot laves til at holde sommeren over, men ordentlig så de danner grund for en sund, sikker og komfortabel båd der kan komme ud at sejle langt igen.
Hvor skal vi begynde…
Hvad er det der skal laves? Helt vildt meget, og vi glæder os til denne del også. Og vi forsøger at planlægge, så vi også kan komme ud at sejle til sommer. Vi har lavet en liste over alt det, der skal laves på båden (kig til højre eller ned), lidt i tilfældig rækkerfølge, men i Excel kan vi sortere efter hvor på båden, pris, om båden skal være på land, i telt osv.
Vi starter med masten. Det er til at lave i det vejr vi har nu. Ændringer på masten – herunder den skræmmende mulighed at vi kan være nødt til at skifte masten til en ny – kan også få konsekvens for nye sejl, dækudstyr, sprayhood mm. Så det skal afklares først.
Dernæst håber vi at kunne få båden en tur på land til nedslidning og maling af dækket, herunder også udskiftning af luger, port lights mm. De er utætte og grimme, så det skal vi have gjort noget ved så der ikke sætter sig fugt i kernen af dækket, samt løber vand i kahytten og interiøret.
Og hvad så derefter – ja det ved vi ikke med sikkerhed. Men vi er overbeviste om det nok skal give sig selv hen af vejen, at vi kommer til at ændre planer undervejs med alt det uforudsete der dukker op, økonomi, tid, mm.
Opgaver på båden |
Servicere redningsflåde |
Ny dørk |
Rengøre sump |
Inverter |
Trække alle ledninger om |
Større batteribank |
Lader |
Motor fuld service |
Større vandtanke |
Større dieseltank |
Udtag fra rum under køjer |
Slibe lakere træ indenfor |
Nye portlights |
Ny låge indgang |
Skifte dæk-hardware |
Male nyt dæk |
Udbredre glasfiberskader |
Revner i dækket |
Nye hjul i mast |
Nye stag |
Fjern instrumenter i cockpit |
Flyt MFD til ratstamme |
Lappe huller efter instrumenter i cockpit |
Nyt ankerspil |
Targabøjle |
Nyt søgelænder m. Pelikankroge |
Ny prædikestol eller opretning |
Ny vandpumpe og slanger |
Saltvandspumpe |
Ror tages af og repareres |
Skifte de sidste skroggennemføringer |
Male sider, specielt styrbord |
Køleskab, ny kompressor |
Nyt elpanel |
Nyt cockpitbord |
Nye sejl |
Nye hynder |
Nyt betræk |
Generel service mast |
VHF dårligt signal |
Skifte fugtigt træværk i kahyt |
Finde utætheder v Ankerbrønd / forkahyt |
Batteritænder ovn |
Vindror |
Autopilot? |
Watermaker |
Vask i kabiner laves til skabe |
Beklædning rat |
Reparere ankerluge |
Beskyttelse gummibåd |
Sprayhood |
Bimini |
Øjne til jacklines i cockpit |
Sikring af luger (ude) |
Sikring af låger (inde) |
Brandslukningshul ind til motor |
Vi kendte ikke Furia Brisa modellen inden vi købte den. Survey af båden sagde gode ting, selv om der skulle laves ret meget. Men det var selvfølgelig et sats. De 2811 sømil vi har sejlet for at få båden hjem har dog lært os båden at kende, og vi er super glade for den. Og det er jo meget godt, når nu der skal investeres så meget tid og økonomi i den inden vi for alvor er sejlende.